Allegro REST API

gdzie?

Polska | polski | PLN
  • Pierwsze kroki
  • Informacje podstawowe
  • Główne procesy
  • Uwierzytelnianie i autoryzacja
  • Wzorzec Command
  • Glosariusz
  • Lista metod
  • Wystawianie oferty produktu
  • Serwisy zagraniczne Allegro
  • Zarządzanie ofertami
  • Oferty wielowariantowe
  • Pasuje do
  • Zarządzanie zgłoszeniami ofert do kampanii
  • Rabaty i promocje
  • Zamówienia
  • Wysyłam z Allegro
  • One Fulfillment by Allegro
  • Dyskusje i reklamacje
  • Konto i dane użytkownika
  • Centrum wiadomości
  • Sprawdzanie opłat
  • Wystawianie ogłoszeń
  • Afiliacja
  • Publiczne oferty
FAQ
  • Aktualności
  • Changelog
Dokumentacja
Regulamin
Kontakt
  • Moje aplikacje
  • Moje aplikacje (sandbox)
  • Newsletter
  • API Status
  1. Allegro REST API
  2. Aktualności
  3. Zmieniamy zasady komunikacji od sprzedającego do kupującego po zakupie

11 września 2025

Zmieniamy zasady komunikacji od sprzedającego do kupującego po zakupie

Wprowadzamy istotne zmiany, które na nowo zdefiniują zasady komunikacji, która jest inicjowana przez sprzedającego do kupującego po zakupie. W najbliższych tygodniach zaktualizujemy regulamin Allegro i od 20 października nie będziemy zezwalać sprzedawcom na wysyłkę określonej komunikacji do kupujących poprzez e-mail i Centrum Wiadomości, a docelowo całkowicie ograniczymy sprzedającym możliwość wysłania e-maili.

W najbliższych tygodniach poinformujemy sprzedających bezpośrednio o nadchodzących zmianach.

Jakie powiadomienia będą niedozwolone?

Od 20 października nie będziemy zezwalać sprzedawcom na wysyłkę komunikacji do kupujących poprzez e-mail i Centrum Wiadomości, jeśli:

  • jej celem jest dostarczanie informacji lub dokumentów, których wysyłka jest możliwa za pomocą dedykowanych funkcjonalności na Allegro, czyli dokumentów sprzedaży (faktury, e-paragonu) w formie plików pdf i linków,

Jest to kontynuacja prac na zmniejszeniem duplikatów wiadomości. Obecnie już nie zezwalamy na wysyłanie:

  • informacji o statusie realizacji zamówienia,

  • przypomnienia o płatności,

  • próśb o zmianę / usunięcie oceny lub komentarza

  • a także tych, które powielają się częściowo lub całkowicie z powiadomieniami, które proaktywnie wysyłamy do kupujących:

    • potwierdzenia przyjęcia zamówienia (w tym podziękowania za zakup),

    • potwierdzenia wpłaty,

    • informacji o szczegółach zamówienia w postaci numeru zamówienia, wyszczególnienia, jakie produkty znajdują się w zamówieniu, przekazania linku do zewnętrznej, innej niż Allegro strony ze szczegółami zamówienia,

    • informacji do śledzenia przesyłki lub powiadomień o zmianie jej statusu, jeżeli dostawa realizowana jest w ramach dostaw Allegro Delivery lub do zamówienia został udostępniony numer listu przewozowego i wskazany przewoźnik realizujący dostawę,

    • próśb o ocenę sprzedawcy, produktu lub transakcji.

Nowe zasady dotyczą jedynie komunikacji, która inicjuje nowy kontakt z kupującymi przez sprzedających po zakupie. Sprzedający nadal będą mogli odpowiadać na wiadomości od kupujących, np. wysłać im fakturę lub podać status zamówienia.

Jakie działania musisz podjąć?

Kluczowe jest, abyś już teraz zaczął dostosowywać swoją aplikację do zmian. Przestań opierać swoje procesy na wysyłce e-maili do klientów, a zacznij korzystać z API Centrum Wiadomości i dedykowanych endpointów, które udostępniamy. Każdy request do danego zasobu skutkuje e-mailem od Allegro do kupującego o wykonanej akcji:

  • POST /order/checkout-forms/{id}/invoice oraz PUT /order/checkout-forms/{id}/invoices/{invoiceId}/file - wysyłamy informację o dodaniu faktury do zamówienia,

  • PUT /sale/user-ratings/{ratingId}/removal - wysyłamy maila z prośbą o usunięcie oceny.

  • PUT /order/checkout-forms/{orderId}/fulfillment - wysyłamy maila z informacją o zmianie statusu realizacji zamówienia. Sprzedawca musi włączyć tę opcję w ustawieniach, domyślnie jest ona wyłączona.

W najbliższych dniach udostępnimy również zasób, dzięki któremu dodasz link do dokumentu rozliczeniowego (paragonu lub faktury).

Jeżeli Twoja aplikacja nie wysyła żadnej automatycznej komunikacji do kupujących, nie musisz podejmować żadnych dodatkowych działań.

Jakie będą konsekwencje nieprzestrzegania nowych zasad?

Początkowo będziemy wysyłać upomnienia mailowe do sprzedawców, którzy nie dostosują się do nowych zasad. Docelowo, od pierwszego kwartału 2026, zaczniemy blokować wszystkie e-maile i wiadomości, które zawierają niedozwolone treści oraz informować o tym każdorazowo sprzedawców powiadomieniem mailowym. Jeśli sprzedający nie będzie przestrzegać nowych zasad regulaminu może to skutkować również obniżeniem punktów jakości sprzedaży lub nałożeniem sankcji na konto.

Dlaczego wprowadzamy zmianę?

Zmiana wynika z konieczności uporządkowania komunikacji z kupującymi. Obecne możliwości prowadzą do wysyłania niespójnych i często powielających się wiadomości. Wprowadzając nowe zasady, chcemy wyeliminować te problemy i zapewnić kupującym lepsze i bardziej spójne doświadczenie zakupowe.

Jakie są dalsze plany?

  1. Planujemy dodać dodatkowy identyfikator oferty do adresów maskowanych, które będziemy wyświetlać kupującym na platformie kontekstowo. Adresy mailowe będą unikatowe dla każdego zamówienia i dla każdej oferty (w przypadku kontaktów przedzakupowych). We wszystkich miejscach na platformie Allegro, Sales Center i publicznym API Allegro będziemy wyświetlać jedynie adresy maskowane z zaszytymi dodatkowymi identyfikatorami. Opcjonalny do tej pory dodatkowy identyfikator transakcji lub oferty w maskowanym adresie mailowym stanie się obowiązkowym elementem adresu, żeby pomyślnie dostarczyć maila do odbiorcy, od pierwszego kwartału 2026 dla wszystkich nowych kontaktów nawiązanych pomiędzy parą użytkowników a od drugiego kwartału 2026 dla wszystkich wysyłanych maili. Maile wysłane na adres maskowany, który będą zawierać jedynie zahashowany kod odbiorcy bez identyfikatora transakcji lub oferty po “+”, nie zostaną dostarczone do odbiorcy. Nadawca zostanie o tym poinformowany zwrotnym powiadomieniem mailowym po próbie wysyłki takiego maila. We wszystkich miejscach na platformie Allegro, Sales Center i publicznym API Allegro będziemy wyświetlać jedynie adresy maskowane z zaszytymi dodatkowymi identyfikatorami, których nie należy usuwać przy wysyłce maila.

    Więcej informacji o maskowanych adresach e-mail znajdziesz na stronie pomocy Allegro.

    Od drugiego kwartału 2026 planujemy zacząć wątkować komunikację pomiędzy kupującymi a sprzedającymi w kontekście zakupu (dla kontaktów pozakupowych) lub oferty (dla kontaktów przedzakupowych). Będziemy tworzyć osobne wątki w Centrum Wiadomości pod komunikację powiązaną z konkretnymi zamówieniami lub ofertami. Wiadomości mailowe wysyłane na adres maskowany również będą pojawiać się w tych kontekstowych wątkach w zależności od zaszytego identyfikatora zakupu lub oferty w adresie maskowanym.

  2. Od drugiego kwartału 2026 wszystkie pozostałe maile od sprzedawców, które nie naruszają zasad Allegro, przestaną być dostarczane do kupujących w oryginalnej formie - zaczniemy dostarczać do kupujących treść wszystkich e-maili od sprzedających w naszych szablonach Allegro z powiadomieniem o nowej wiadomości od sprzedającego. Oryginalny widok maila sprzedawcy będzie dołączony w załączniku do powiadomienia Allegro wraz z wszystkimi załącznikami z oryginalnego maila.

    W analogiczny sposób będziemy dostarczać do sprzedających komunikację mailową od kupujących. Sprzedający będą otrzymywać zawsze takie same powiadomienia mailowe Allegro o nowej wiadomości od kupującego niezależnie od tego czy kupujący wysłał wiadomość za pomocą Centrum Wiadomości czy maila. Powiadomienia będą typu no-reply, więc nie będzie możliwości odpowiadania na pytania kupujących przez maila jak do tej pory. Odpowiedzi będzie można udzielić jedynie przez Centrum Wiadomości (przez publiczne API Allegro, platformę Allegro lub Sales Center).

  3. Docelowo planujemy wyłączyć maila jako kanał do komunikacji między sprzedawcą a kupującym - szczegóły tej zmiany zapowiemy z wyprzedzeniem.

Allegro

Serwisy Grupy Allegro

  • Allegro.cz
  • Allegro.sk
  • Allegro.hu
  • Mall.hr
  • Mimovrste.com
  • Onedelivery.cz

Dostosuj ustawienia wyświetlania

ustawienia dotyczą tylko tej przeglądarki